ISO 14001. Management de mediu

Solicită ofertă

de certifcare 

031.108.96.53

office@rigcert.ro

ISO 14001 reprezinta limbajul comun la nivel mondial atunci cand discutam despre protectia mediului.

Acest standard poate fi aplicat de catre orice organizatie indiferent de activitatile si structura sa.

 

RIGCERT ofera servicii de certificare acreditata ISO 14001:2015, ce asigura recunoastere de catre orice parte interesata (clienti, autoritati, parteneri, etc) si demonstreaza angajamentul organizatiei pentru protectia mediului.

Despre standardul international ISO 14001

La fel ca si in cazul lui ISO 9001, ISO 14001 este parte a unei familii de standarde create ca si instrument cu care organizatiile sa-si reduca efectul activitatilor asupra mediului inconjurator, sa se conformeze cerintelor legale, sa isi imbunatateasca in mod continuu performanta de mediu si sa poata demonstra angajamentul lor catre comunitate, clienti, parteneri si alte parti interesate.

Exista destul de multe standarde in familia ISO 14000 si ele trateaza aspecte diferite precum gazele cu efect de sera (ISO 14064), amprenta de carbon (ISO/WD 14067), eco-designul (ISO/CD 14006) sau evaluarea ciclului de viata al produselor si serviciilor (ISO 14044) .

Care sunt cerintele lui ISO 14001:2015?

ISO 14001 include cerintele pe care o organizatie trebuie sa le indeplineasca pentru a implementa un sistem de management de mediu.

Mai jos gasiti cele mai importante elemente solicitate de ISO 14001:2015 cu mentinuea ca, desi cerintele sunt generice, ele trebuie aplicate particularizat, tinand cont de specificul activitatii fiecarei organizatii si de impactul asupra mediului inconjurator al operatiunilor, produselor si serviciilor sale.

Cerintele sunt grupate in 7 capitole (de la capitolul 4 la capitolul 10) si anume: contextul organizatiei, leadership, planificare, suport, operare, evaluarea performantei si imbunatatire.


Contextul organizatiei:
– Organizatia trebuie sa identifice acele aspecte interne si externe care sunt relevante pentru scopul sau si care ii afecteaza capacitatea de a obtine rezultatele dorite ale sistemului de management de mediu. Exemple de aspecte interne pot fi: structura si organizarea interna, capacitatile detinute, relatiile contractuale/parteneriatele, cerintele partilor interesate etc. in vreme ce aspectele externe pot fi legate de: sistemul politic, cadrul legislativ in care organizatia opereaza , competitori, tehnologii disponibile pe piata care sustin dezvoltarea sustenabila, eco-design, eco-etichetare, disponibilatea resurselor cheie (combustibil, gaz, apa), etc. Ca parte a contextului trebuie tinut cont si de conditiile de mediu afectate de organizatie sau care ii pot afecta operarea cum ar fi: schimbarile climatice, conditiile meteo extreme, dezastrele naturale, etc.
– Este necesara identificarea partilor interesate si a nevoilor si asteptarilor relevante ale acestora (cateva exemple de parti interesate sunt: autoritati, organizatii patronale, clienti, angajati, furnizori, comunitate locala, parteneri, asociatii neguvernamentale cu activitate in domeniul protectiei mediului, etc).
– ISO 14001:2015 solicita ca organizatia sa defineasca domeniul de aplicare – acele activitati/ produse /servicii si locatii incluse in sistemul de management de mediu.


Leadership
– Conducerea organizatiei trebuie sa sustina sistemul de management si sa demonstreze angajamentul sau pentru imbunatatirea continua a acestuia.
– Managementul de varf trebuie sa defineasca si sa comunice in interiorul organizatiei o politica de mediu si obiective in domeniul mediului. Politica de mediu reprezinta modul prin care conducerea organizatiei isi asuma angajamentele legate de: protectia mediului inconjurator si prevenirea poluarii, indeplinirea obligatiilor de conformare, imbunatatirea continua si cresterea performantei de mediu.
– Managementul de varf trebuie sa defineasca roluri responsabilitati si autoritati pentru personal, inclusiv in ceea ce priveste administrarea si imbunatatirea sistemului de management de mediu.
Pentru functionarea acestui sistem de management sunt esentiale implicarea activa si suportul conducerii; dar si respectarea angajamentelor asumate prin politica de mediu.


Planificare
– Organizatia trebuie sa identifice si sa trateze riscurile si oportunitatile referitoare la aspectele sale de mediu, obligatiile sale de conformare si contextul sau, cu scopul de a se asigura ca sistemul de management mediu obtine rezultatele asteptate, de a preveni si a reduce efectele nedorite precum si pentru a realiza imbunatatirea continua.
– Organizatia trebuie sa determine aspectele de mediu ale activitatilor, produselor si serviciilor sale (pe care le poate controla sau influenta) si impacturile asociate acestor aspecte de mediu, tinand cont de perspectiva ciclului de viata al produselor si serviciilor sale.
Un aspect de mediu reprezinta interactiunea activitatilor/ produselor/ serviciilor organizatiei cu mediul inconjurator. Impactul de mediu reprezinta rezultatul acestei interactiuni (si poate fi vorba despre un impact negativ sau pozitiv).
Exemple de aspecte de mediu pot fi: emisii, deversari in apa/ sol, utilizarea materiilor prime/ resurselor naturale, utilizarea energiei, energia emisa (zgomot, vibratii, caldura, etc.), generare deseuri, utilizarea terenului, etc.
Exemple de impacturi de mediu : poluare/ reducerea poluarii, afectarea/ protejarea biodiversitatii, schimbari climatice, incalzire globala, etc.
Organizatia trebuie sa cuantifice aspectele de mediu identificate pentru a stabili acele aspectele pe care le considera semnificative. Scopul este de a aplica controale pentru a reduce sau elimina impactul asupra mediului indus de aceste acspecte de mediu.
Nu exista o cerinta a ISO 14001 pentru utilizarea unei metodologii specifice de evaluare/ cuantificare a aspectelor de mediu si nici pentru un anume nivel care sa stabileasca semnificatia unui aspect de mediu. ”Aspect de mediu semnificativ” este un concept relativ in functie de organizatie si contextul sau. Ce este considerat aspect de mediu semnificativ pentru o organizatie poate sa nu fie semnificativ pentru o alta. Identifiarea si cuantificarea aspectelor de mediu trebui revizuita periodic tinand cont de modificarile aparute.
-ISO 14001:2015 solicita organizatiei sa identifice obligatiile de conformare referitoare la aspectele sale de mediu. Obligatiile de conformare includ cerintele legale si alte cerinte la care organizatia subscrie (ex. cerinte ale comunitatii locale, cerinte agreate cu asociatii/ organizatii, etc).
– Standardul solicita definirea de obiective de mediu si planificarea unor actiuni pentru realizarea lor. Desigur progresul realizarii obiectivelor trebuie monitorizat.


Suport
– Resursele necesare pentru implementarea sistemului de management de mediu, precum si cele pentru operarea si controlul proceselor trebuie sa fie disponibile.
– Organizatia trebuie sa determine competenta necesara pentru personalul care isi desafsoara activitatea sub controlul sau si care ii poate afecta performanta de mediu. ISO 14001 solicita companiei sa se asigure ca personalul detine competenta necesara si, atunci cand este cazul, competenta este dobandita prin diverse metode (ex. instruirea).
– Personalul trebuie sa fie constientizat cu privire la politica de mediu, aspectele semnificative de mediu si impacturile legate de aceste aspecte, contributia fiecaruia la sistemul de management de mediu si implicatiile neconformarii cu cerintele.
– Organizatia trebuie sa se asigure ca exista procese de comunicare (interna si externa) eficiente referitoare la apecte legate de managementul de mediu.
– Sistemul de management de mediu trebuie sustinut de informatii documentate. Amploarea acestora difera in functie de structura si marimea organizatiei, de tipul activitatilor, produselor si serviciilor. Trebuie stabilite masuri de control a informatiei documentate in ceea ce priveste crearea si actualizarea (stabilirea unui format al documentelor, stabilirea suporturilor – hartie si/ sau electronic, analiza si aprobarea documentelor anterior emiterii). In acelasi timp este necesar sa existe masuri de control in ceea ce priveste difuzarea, accesul, regasirea, depozitarea, protectia, controlul modificarilor, pastrarea si eliminarea documentelor. Aceste controale se refera atat la documentele elaborate intern cat si la cele de provenienta externa (ex. documente de la clienti, furnizori externi, etc).


Operare
– ISO 14001:2015 solicita ca organizatia sa planifice, sa implementeze si sa controleze procesele necesare pentru a satisface cerintele sistemului de management de mediu.
– Schimbarile planificate trebuie analizate iar consecintele schimbarilor neintentionate trebuie revizuite pentru a diminua potentialele efecte adverse induse de schimbare.
– Procesele externalizate trebuie controlate sau influentate dupa caz, in functie de impactul acestora asupra performantei de mediu a organizatiei.
– ISO 14001:2015 solicita organizatiei sa se asigure ca cerintele de mediu sunt luate in considerare pentru toate etapele ciclului de viata al produselor si serviciilor sale, porinind de la proiectare si dezvoltare pana la reciclare sau eliminarea finala.
– Organizatia trebuie sa determine cerintele de mediu aplicabile pentru achizitia de produse/ servicii si sa comunice cerintele sale catre furnizorii.
– De asemenea ISO 14001 solicita organizatiei sa ofere informatii despre impactul semnificativ asupra mediului asociat cu transportul, livrarea, utilizarea si eliminarea produselor/ serviciilor sale (in masura in care acest lucru este desigur relevant).
– Organizatia trebuie sa stabileasca si sa implementeze procesele necesare pentru a se pregati si a raspunde in cazul unor situatii de urgenta. ISO 14001 solicita organizatiilor sa se asigure ca au capacitatea de a raspunde intr-o situatie de urgenta. Procedurile aplicabile pentru situatii de urgenta trebuie testate periodic si imbunatatite atunci cand este cazul, iar personalul trebuie instruit cu privire la modul de actiune in asemenea situatii.


Evaluarea performantei
– ISO 14001:2015 solicita organizatiei sa evalueze performanta de mediu si eficacitatea sistemului sau de management de mediu. Daca pentru monitorizarea performantei de mediu se utilizeaza echipamente specifice atunci acestea trebuie intretinute, verificate, etalonate asa cum este necesar.
-Organizatia trebuie sa evalueze modul si nivelul in care isi indeplineste obligatiile de conformare referitoare la aspectele sale de mediu.
– La intervale planificate organizatia trebuie sa realizeze audituri interne ale sistemului sau de management de mediu pentru a se asigura ca acesta se conformeaza cerintelor ISO 14001:2015, este implementat si mentinut.
– Conducerea organizatiei trebuie sa analizeze periodic sistemul de management de mediu pentru a se asigura ca este in continuare adecvat, eficace si aliniat cu directia sa strategica si angajamentele asumate prin politica de mediu.

Imbunatatire
– Organizatia trebuie sa identifice oportunitati de imbunatatire si sa aplice actiuni pentru a obtine rezultatele asteptate ale sistemului sau de management de mediu.
– Atunci cand sunt identificate neconformitati (inclusiv urmare a unor reclamatii referitoare la probleme legate de mediu) organizatia trebuie sa reactioneze aplicand corectii (cu scopul de a controla neconformitatea si consecintele sale) si actiuni corective (menite a elimina cauzele neconformitatilor).


Acestea sunt la o scurta privire cerintele ISO 14001:2015. Ele trebuie intelese si adaptate in functie de specificul activitatii, produselor, serviciilor si aspectelor de mediu specifice fiecarei organizatii.

Certificarea ISO 14001


Implementarea ISO 14001 si obtinerea certificarii reprezinta confimarea oficiala a angajamentului organizatiei pentru protectia mediului si recunoasterea eforturilor sale in aceasta directie.

Standardul este aplicabil oricarui tip de organizatie iar estimarile publicate de catre ISO (Organizatia Internationala de Standardizare) spun ca el a fost adoptat pana astazi de peste 300.000 de organizatii la nivel global in mai mult de 170 de tari.


Bineinteles ISO 14001 poate fi implementat si certificat in mod individual sau, impreuna cu alte standarde de sistem de management precum ISO 9001 sau OHSAS 18001 in ceea ce se numeste un sistem de management integrat.


Daca vrei sa afli mai multe despre cerintele acestui standard, am pregatit un curs online, pe care il poti accesa mai jos.

Pentru o oferta personalizata de certificare este suficient sa completezi si sa ne trimiti cateva informatii in formularul de cerere de oferta sau sa ne scrii la office@rigcert.ro.

Avem si un quiz cu cinci intrebari pe care le-am selectat din cerintele lui ISO 14001:2015; poate vrei sa iti testezi cunostintele.

Distreaza-te cu quiz-ul nostru despre cerintele ISO 14001:2015!

Incepe quiz-ul

Curs online ISO 14001:2015

Cerere de oferta certificare

 

Care sunt elementele componente ale ciclului P-D-C-A?
Ce înseamnă o cerință declarată neaplicabilă conform ISO 9001:2015?
Care dintre următoarele acțiuni pot fi considerate activități post-livrare conform ISO 9001:2015?
Care este frecvența solicitată de ISO 9001:2015 pentru realizarea auditurilor interne?
Care dintre următoarele afirmații este adevărată?

1. Care este relația între aspecte de mediu și impacturi asupra mediului?
2. Care afirmație este adevărată conform ISO 14001:2015?
3. Acțiunea corectivă este?
4. Conform ISO 14001:2015 obligațiile de conformare se referă la
5. Pentru determinarea aspectelor de mediu ciclul de viață al unui produs poate include etape precum:

1. Politica în domeniul sănătății și securității ocupaționale
2. Ce reprezintă un “near-miss”?
2. OHSAS 18001 solicită:
4. Care dintre următoarele afirmații este falsă?
5. Conform OHSAS 18001 sănătatea și securitatea vizitatorilor la locul de muncă este în responsabilitatea organizației?

1. Ce reprezintă declarația de aplicabilitate?
2. În situația în care aceeași persoană este responsabilă atât pentru inițierea cât și pentru aprobarea unor tranzacții ce control de securitatea informației este încalcat?
3. În situația în care subcontractează dezvoltarea de software organizația are responsabilitatea de a monitoriza activitatea subcontractanților sub aspectul securității informației?
4. Decizia de a accepta un risc de securitatea informației este o opțiune posibilă de tratare?
5. La ce se referă principiul independenței în cazul auditurilor interne?